Diverse info SPF - Sveriges Papegojförening ©

Sveriges PapegojFörening startades 2012
och har sedan dess snabbt vuxit till Sveriges största enskilda fågelförening. Under uppstartens gång beslutade sig föreningen för att inte tillhöra Svensk Fågelhobby av olika anledningar. Sveriges PapegojFörening har haft mycket givande arrangemang och evenemang i samverkan med andra fågelföreningar. Att samverka med andra föreningar är alltid positivt! Det är ett sätt att sprida kunskap och visa upp vår underbara hobby, under mycket trevliga former.

Vi välkomnar samarrangörer! Vi arrangerar saker i hela Sverige, men av naturliga skäl, för att föreningens säte är i Stockholm helt enkelt, finns de flesta aktiviteterna kring huvudstaden. Skulle just din förening, eller du som medlem hos oss, vilja arrangera en träff med oss någon annanstans i landet? Hör av dig så ser vi om vi skulle kunna ordna det!  Länkar till tidningsartiklar Länk 1  Länk 2   Länk 3

Att växa mycket och snabbt skapar ibland också negativa saker, som vi försöker hantera på ett för oss vettigt sätt. Här har vi lagt upp en del av hur vi hanterat negativa attityder mot föreningens verksamhet.

Påstående:
De enda godkända ringar att  få märka fåglar i Sverige med är SF-ringar. Det har jordbruksverket bestämt!

• Vi skickade frågan till jordbruksverket då lagtexten säger något annat än påståendet ovan.

• Läs Jordbruksverkets svar här eller ta ner det som en pdf-fil

• Då vi redan har fått antydningar att svaret kan vara modifierat, hänvisar vi till att man kan begära ut detta från Jordbruksverket. Diarienr står högst upp i pdf-filen.

Öppet brev till SF:s ordförande samt alla anslutna föreningar i SF.

Vi har även försökt få SF:s styrelse att agera i detta i ett försök att få slut på all misskreditering och förtal som bara förstör för hobbyn.
Brevet är i tre delar: 1. SPF:s öppna brev 2. SF:S ordförandes svar 3. SPF:s rättlse

• Läs kommunikationen här

• Vi är inte den enda föreningen som står utanför SF och vi anser att SF och föreningar som är fristående eller anslutna till annat förbund är alla viktiga i arbetet för att vår hobby ska  synas.Vi har ett gemensamt intresse "fåglar". Förhoppningsvis värnar vi alla om vår hobby genom att sprida kunskap och öka intresset, på olika sätt.Sveriges Papegojförening tycker det är mycket tråkigt att vissa väljer att lägga energin för att försöka misskreditera oss.Vi uppmanar alla att lägga energin på aktiviteter inom och för hobbyn istället.PS. Vi har inget problem med att samverka/samabeta med andra föreningar oavsett organisationstillhörighet, vilket vi även gjort och fortfarande strävar efter så länge det gynnar hobbyn.