2015-07-17 PBFD Danmark - Sveriges Papegojförening ©

Aktiviteter > Arkiv > Nyhetesarkiv

Viktig information till våra medlemmar!

Till er som följer utländska köp- och säljsajter, och hade tänkt ta med fåglar hem från Danmark på semesterresan:

Danska fågelsidor och föreningar informerar om att det nu finns papegojfåglar i Danmark som konstaterats ha PBFD (Psittacine Beak and Feather Disease), en mycket smittsam virussjukdom utan botemedel.

Utgången av sjukdomen är given och i värsta fall kan man ha smittat sina egna fåglar innan sjukdomen ens upptäcks hos en individ. Papegojfåglar kan vara latenta bärare av viruset, som bryter ut först när fågeln stressas (tex vid en flytt),

Eftersom smittan, vad vi idag vet, är relativt ovanlig i Sverige, rekommenderar vi att man för tillfället inte tar hem otestade fåglar från Danmark, förrän danskarna genomfört sin smittspårning och fått läget under kontroll.

Testet är enkelt, det handlar om ett blodprov och kan enkelt göras i samband med tex DNA test för fågelungar, varför det inte finns någon anledning för en seriös fågeluppfödare att låta bli. En säljare som avfärdar testförfarandet som onödigt borde väcka oro och tveksamhet till köp hos en potentiell köpare.

Sveriges Papegojförening