2013-05-25 Avian Big Meet - Sveriges Papegojförening ©

Aktiviteter > Arkiv > Diverse Aktiviteter > 2013

Vilken härligt, jobbigt, fantastikst äventyr det varit!
Kjelle kläckte idén en dag om att ha ett stort event om och med fåglar.
Vi började fundera hur det skulle gå till och kom snabbt fram till att vi skulle bjuda in alla föreningar, andra fågelrelaterade instanser samt se om det fanns föreläsare som skulle kunna tänka sig att hålla kortare föreläsningar. Målet var att sprida intresset och öka kunskapen för alla som är intresserade av fåglar. Vi bestämde att Sveriges Papegojförening (SPF) INTE skulle göra detta själva utan i god anda göra detta ihop med några andra. Vi bestämde oss för att bjuda in Sveriges Tamfågelförening (STF) och Stockholms Burfågelförening att medverka. Vi brinner ju alla för samma sak, och vill sprida kunskap om fåglar.

Tyvärr valde STF att inte medverka i ett öppet event som detta skulle bli (för att locka alla att komma), Eftersom det innebar att A-citeslistade papperslösa fåglar ej kunde komma och det stred mot deras policy ”Alla ska kunna komma”. Därför tackade de nej till att vara med arrangörer.
En fin tanke, men vi tänkte utifrån den ca 98% av fågelägarna samt att de som råkar ha A-citesfåglar utan papper, kan komma utan den fågel.
Vi har försökt och fortsätter vårt samarbete med Jordbruksverket och Länsstyrelsen och hoppas kunna till nästa års Avian Big Meet, få en dispens.
Däremot var STF, liksom alla andra föreningar välkomna att ha ett bord, vilket de hade.

Nu började SPF och SBF grovpaneringen.

Jag vill börja säga att det har varit en mycket bra och lättsamt samarbete mellan Stockholms Burfågelförening och Sveriges Papegojförening. Vi har fått lära känna Karin och Danne som verkligen har ett brinnande intresse för fåglar.
Lokal var klar, då Danne kunde ordna en dubbelt så stor lokal som vi har haft våra friflygningar i söder om Stockholm.  Sponsorer, föreläsare mm tillfrågades. Vi fick en enorm positiv respons.
Tyvärr gick inbjudan till föreningarna ut ganska sent. En del var intresserade men hade bokat in annat och andra tyckte det var långt att åka. Fågelträffen i Göteborg, kunde tyvärr inte komma men har samma inställning som oss att vi måste alla samarbeta för att kunna sprida kunskap och information om fåglar. Därför fick vi låna deras fina artbeskrivningar att hänga upp i lokalen. Tack!

Veterinären Gunnel Andersson från Djurkliniken i Roslagstull (ni har säkert sätt henne i djurakuten på tv) höll två föreläsningar. ”Att känna igen och förebygga sjukdomar hos papegojor” och ”De vanligaste sjukdomarna hos våra vanligaste papegojor”. Mycket välbesökta och uppskattade föreläsningar båda två.

Karin Olausson ordförande i SBF, informerade om reglerna gällande burstorlekar enligt L80, något vi tyckte var så viktigt att vi även byggde upp storlekarna på burar från Ara till undulat, så alla kunde se minsta storleken för varje art.

Agneta Jernberg höll föredrag om nymfer, som hon även har skrivit en bok om. Miljöberikning är något som Stephanie Edlund kan och hon höll två föredrag om detta. Många behöver få tips om vad man kan göra när det gäller miljöberikning. Tomas Wallner höll i mitt tycke, det viktigaste föredraget för dagen ”Inför ditt fågelköp” något som alla nya fågelägare borde gå.

Dagens sista föredrag handlade om Aror, Inge Norberg berättade om ”Att leva med Aror och mina egna erfarenheter om friflygning.  Som alla andra dagens föreläsningar  var även denna mycket uppskattad.
Nu var dagen slut och vi började med att plocka ihop. Tack, alla fantastiska människor som hjälpte till att iordningställa inför och er som hjälpte till att plocka ihop efteråt. Utan er hjälp hade vi inte klarat det.

Nu ska vi ha en välbehövlig liten paus, sen är det dags att se över vart vi ska ha detta event nästa år.
Finns det en förening nära dig som kan tänka sig vara medarrangör nästa år? Hör av er till oss så kanske vi tillsammans kan arrangera nästa års Avian Big Meet!
Maila till bigavianmeet@pippiflax.se

Fakta om eventet:

*  500 Besökare
*    87 Fåglar i lokalen
*    31 Fågelarter
*    13  Sponsor
*    12  Utställare
*      9  Föreläsningar

Tack igen, till alla sponsorer som gjort detta möjligt!