2012-11-25 Friflygning - Sveriges Papegojförening ©

Aktiviteter > Arkiv > Diverse Aktiviteter > 2012

2012-11-25
Friflygning nummer två i egen regi.
Vi körde igång redan klockan 9:30 med en "
Grundläggande genomgång i klickerträning" som Stephanie Edlund höll i.
Tyvärr så fick vi återbud från Saint Tattoo pga av sjukdom. Men de lovade att komma vid nästa tillfälle i istället.
Nina Johansson och Gustav Ljungberg hade bord och sålde egengjorda papegojleksaker (med giftfria färger så klart) samt papegojsmycken

Klockan 11:00 Öppnade vi portarna till friflygningen.
Dagens upplevelse var nymfparakiten "Sten"  som kom med Familjen Löfgren. De var väl förberedda för deras första besök på friflygningen.
De hade hört av sig någon vecka innan friflygningen till föreningen, för att fråga om hur vi såg på att släppa Sten eller inte på friflygningen.
Vi kom fram till att de skulle komma och låta Sten sitta kvar i sin transportbur till att börja med. Efter ett noga övervägande av familjen, så bestämde de sig för att släppa ut Sten så han skulle få flyga.....
Och det gjorde han med besked han flög och flög och flög oftast i sällskap at dvärgpapegojan Astrid. När han väl valde att ta en paus i flygandet så valde han alltid att landa på någon i familjen.
Det var svårt att tro att denna lilla krabat blev upphittat bara för ett år sedan. Medtagen, mager och inga stjärtfjädrar alls och helt slut så han satt och sov hela första dygnet i sitt tillfälliga hem. (som sedan blev ett permanent hem då de inte hittat någon ägare till Sten). Idag är Sten veterinärundersökt och försäkrad och som alla som var på friflygningen såg trivs Sten med sin nya familj.

Ett super stort tack till Annica Marmlind och Yvonne Holmen som hjälpte till hela dagen och Jeanette Gustavsson, som återigen hjälpte oss med att städa
och plocka ner efteråt.

Nu blir det en paus till nästa år eftersom det är jul mm. Nästa friflygning kommer att bli den 27 januari 2013.

Hoppas vi ses då

Bilder från friflygningen, klicka här!

Nymfparakiten Sten med husse